Jaarlijkse Racistische Kindoctrinatie

Jaarlijkse Racistische Kindoctrinatie

-Het Sinterklaas Dossier-

 

Begin oktober en de schappen liggen al vol. Chocolade letters, speculaas en pepernoten zijn de pioniers van de Sinterklaas invasie. Op de televisiezenders waar veel kinderprogramma’s worden uitgezonden, worden vanaf november precisie bombardementen uitgevoerd met duizenden “kindoctrinerende” reclames .  Wat voor speelgoed moeten de kids dit jaar hebben? Vandaag was de televisie intocht van Sinterklaas (gespeeld door Bram van der Vlugt), de jaarlijkse invasie zal nu zijn hoogtepunt gaan bereiken. Dus nu wordt je in je dagelijkse doen en laten geconfronteerd met Sinterklaas versieringen en aanbiedingen. Vijf december krijgen we uiteindelijk de kans om cadeautjes met elkaar te delen, en de materiële wensen van de kinderen te vervullen in de naam van Sint Nicolaas.

Sint Nicolaas is een bijzondere traditie die zijn wortels heeft in zowel katholieke als pre-Christelijke overleveringen en tradities. Ik zal in dit artikel proberen de verschillende oorsprongen van de Sinterklaas traditie toe te lichten. Daarbij zal ik een nadruk leggen op de symbolische positieve of negatieve waarde van de Sinterklaas traditie. Aan het einde van dit artikel schrijf ik over alternatieven voor het Sinterklaasfeest. Dit artikel moet een deel uitmaken van Het Sinterklaas Dossier. Dit dossier moet gevuld worden met verhalen, anekdotes en artikelen over Sinterklaas en andere vormen van geïnstitutionaliseerde en traditionele vormen van racisme die vastgeroest zitten in de fundamenten van Nederland.

 

Wie was Sinterklaas?

Nicolaas van Myra (Lycië, Klein Azië, tegenwoordig Turkije) was de bisschop van Myra in de derde of de vierde eeuw na Christus. Op 6 december 342 of 352 overleed Nicolaas. Later werd hij heilig verklaard, zijn (katholieke) naamdag werd 6 december. Verschillende legendes ontstonden rond Nicolaas. In de 13e eeuw schreef de geleerde Jacobus de Voragine de Legenda Aurea waarin de legendes beschreven werden.

 

De vertelt onder andere hoe Nicolaas de drie dochters van een arme edelman redde van de door hen een te geven. Dit deed hij door drie avonden na elkaar een gouden bol door het raam van hun slaapkamer te gooien. De derde nacht werd hij ontdekt door de edelman. Nicolaas wist hem te overreden het niet verder te vertellen.

 

Sint-Nicolaas is de van kinderen, ongehuwde vrouwen, kooplieden en van de zeelieden. Veel havensteden hebben Sint-Nicolaas als beschermheilige: Aberdeen, Amsterdam en Bari.

 

De Nederlandse Sinterklaas traditie buy zyban online canada

De Nederlandse Sinterklaastraditie begon in 1325 bij de inwijding van de Oude Kerk in Amsterdam. Op 6 december werden na de mis cadeaus aan de kinderen uitgedeeld. Tijdens de reformatie, met de opkomst van het protestantisme werd het katholieke sinterklaasfeest verboden. Tot 1648 werd de populaire traditie illegaal gevierd in de Onze Lieve Heer op Zolder kerk. Het Sinterklaasfeest wat van oorsprong een anonieme manier was om de minderbedeelden cadeautjes te geven, had ook een ruige platvloerse kant. Het was bekend dat Sinterklaas gepaard ging met kermis, openbare dronkenschap en opstootjes. De Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman maakte in 1850 het prentenboekje Sint Nicolaas en zijn knecht. Dit werd de doctrine van het moderne Sinterklaasfeest, met een Sint uit Spanje die zich verplaatst per stoomboot en vergezelt gaat met een Zwarte Piet die het  pedagogische strafelement symboliseerde. In 1887 werd de Sint Nicolaas kerk in Amsterdam ingezegend. Sindsdien zijn Amsterdam en Sinterklaas onlosmakelijk verbonden.

 

In Nederlands West-Indië werd in 1863 de slavernij afgeschaft. Tientallen jaren later dan in Britse en Franse koloniën was gebeurd. Met dit feit begint de discussie.

 

In hoeverre is er een relatie tussen slavernij, het koloniaal verleden van Nederland, en de viering van het Sinterklaasfeest met name de figuur van Zwarte Piet?

 

Zwarte Piet

Sinterklaas werkt niet alleen. Hij heeft een knecht; Zwarte Piet. De witte baas en zijn ondergeschikte zwarte metgezel zijn genoeg reden tot discussie. De oorsprong van de Zwarte Piet is ook omstreden en kent verschillende verhalen. Nicolaas van Myra zou op een slavenmarkt het Ethiopische jongetje Piter vrijgekocht hebben, waarop Piter hem trouw is gaan volgen. Andere verhalen zeggen dat Zwarte Piet de Moorse knecht is van de Sint.  De figuur van Zwarte Piet duidt ook op de link met voorchristelijke tradities. In christelijk perspectief is Sinterklaas de plaatsvervanger van de overwonnen voorchristelijke god Wodan. Wodan of Odin reed op een wit paard; Sleipnir en werd vergezeld door twee zwarte raven Hugin en Munin. Zij hielden Wodan geïnformeerd over wat de mensen deden. Een andere Germaanse god is Norwi, de zwarte vader des nachts, die de roe van de vruchtbaarheid droeg. Deze god wordt ook gezien als een voorloper van Zwarte Piet.

 

Zwarte Piet is zwart omdat hij door de schoorsteen gaat. Zijn gezicht is zwart van het roet. Zijn kleding lijkt die van een bediende,  sommige zeggen huisslaafkleding. Hij draagt een roe een typisch schoorsteenveger instrument. Het mag duidelijk zijn dat de Zwarte Piet figuur juist door al de verschillende oorsprongen zo een duidelijke vaste rol heeft gekregen. dec 11, 2014 – in 2010, more than 24.4 million prescriptions for were filled according to the national institute of mental health , a study of¬†

 

Racisme

De tegenstelling tussen baas en knecht, lief en streng, wijs en dom komt in de figuren Sinterklaas en Zwarte Piet naar voren als de tegenstelling wit en zwart. Dit is natuurlijk uiterst kwalijk. Het vereist slechts een klein beetje inlevingsvermogen, om te kunnen begrijpen dat het Sinterklaasfeest uiterst kwetsend kan zijn voor delen van de bevolking. Ieder jaar wordt je geconfronteerd met witte mensen die zich schminken om jou huidskleur te evenaren. Daarnaast gebruiken ze pruiken, oorbellen en rode lippenstift om het uiterlijke stigma te bevestigen. Op televisie doen de Zwarte Pieten niet achterlijk. Ze zijn de serieuze werknemers van Sinterklaas Inc. Toch kennen we allemaal wel voorbeelden van mensen die wanneer ze hun schmink opgedaan hebben, een vrijbrief daarin zien om een Surinaams accent na te bootsen, zich dom of druk te gedragen. Zoals Celestine Robles van het Global Afrikan Congress benadrukt: “De sinterklaasviering, met bijbehorende zwarte pieten in het concept zoals tot uitdrukking wordt gebracht werkt een negatieve beeldvorming in de hand bij kinderen ten aanzien van zwarte Nederlanders van Afrikaanse afkomst, te weten de projectie van een superieur wit ‘ras’ uitgedrukt als de goed heiligman Sint Nicolaas tegenover een inferieur zwart ‘ras’ neergezet als de domme zwarte hulppiet, waardoor de superioriteit versus inferioriteit gedachte hoogtij viert, we moeten onze kinderen beschermen tegen dit kwalijke feest

 

 

dec 25, 2014 – how can i get estrace-cream overseas visa. -cream for bacterial infections estrofem 15gm no – cream uk fast delivery Protest

Het nationaal platform voor overleg en samenwerking tegen racisme en discriminatie (NPRD) bericht over een petitie die in november 2003 is aangeboden aan de Tweede Kamer via Kathleen Ferrier, toenmalig CDA kamerlid. Iwan Leeuwin, woordvoerder van het Global Afrikan Congress had samen met de andere organisaties veel moeite gedaan om uberhaupt deze petitie aan te kunnen bieden. In de petitie werd het Nederlandse kabinet opgeroepen actie te ondernemen ten aanzien van tradities die elementen bevatten die racisme bevorderen, en de zwart Afrikaanse en in de diaspora gemeenschap schade toebrengen.

We zijn inmiddels vijf jaar verder en het Sinterklaasfeest wordt nogsteeds op dezelfde kwetsende manier gevierd. Ik weet niet of dat specifiek sinds 2003 zo is, maar de aanval op Sinterklaas schiet bij veel Nederlanders in het verkeerde keelgat. Zoals duidelijk wordt in het youtube fragment, is de aanval op Sinterklaas een directe aanval op de Nederlandse identiteit.  Rita Verdonk speecht tijdens een Trots op Nederland rally: “Om te beginnen dames en heren, er is een sterke “Weg met ons” stroming. Die ons al jaren doet geloven dat onze cultuur niet bestaat.(…) Ze stellen bijvoorbeeld het Sinterklaasfeest ter discussie, en willen o-ver-al slavernijmonumenten! Dit is voor Straatpolitiek.nl de reden om het Sinterklaasfeest te bestempelen als een zogenaamde vorm van institutioneel racisme, wat vast zit in de fundamenten van de Nederlandse normen en waarden. Het maakt deel uit van de wortels van de Nederlandse cultuur.

 

Het is begrijpelijk dat Nederlanders de bijzondere Sinterklaas traditie aan willen houden. Ik vind het ook belachelijk dat er nu zo massaal op Amerikaanse wijze Kerstmis en zelfs Halloween gevierd wordt. Nederland valt ook ten prooi aan de globaliserings trend en er zijn cultuur-nationalisten die zich tegenwoordig genoodzaakt voelen uit te vinden waaruit de Nederlandse identiteit en cultuur bestaat.  “Het is maar een kinderfeest!” moet het credo zijn waarom Sinterklaas een onschuldige traditie is. Dat maakt protest tegen deze traditie uiterst moeilijk. Een tegenstander van Sinterklaas wordt dan gauw een kinderhater. Terwijl je zou kunnen stellen, dat ze het tegenovergestelde na streven.

 

Kinderen beschermen tegen deze kindoctrinerende traditie is eeen nobele zaak. Veel witte Nederlanders die zeker niet racistisch zijn, blijven het feest wel vieren. Logisch, het is een feest waarbij de familie de televisie uitzet, samenkomt en cadeautjes en tijd met elkaar deelt. Daar is ook niets slechts aan. De enige kritiek die je nog kan leveren, is die op niet-zwarte gelovigen. Hoe kan het dat jezelf christelijk of moslim noemt, als je je kinderen laat geloven dat ze zich braaf moeten gedragen, omdat ze dan door een man met een baard met materie beloond worden? Het lijkt mij dat moreel gedrag bij kinderen gestimuleerd moet worden met een besef van respect voor de Schepper, of vanuit humanistisch perspectief gewoon omdat het hoort. Niemand houdt van ongehoorzame kinderen.

 

uk , . trusted online pharmacy, no prescription pharmacy, our support is available 24/7. Alternatieven

Lang heb ik nagedacht wat voor controversieële actie ik op poten kon zetten om het Sinterklaasfeest te sabotteren. Uiteindelijk ben ik nooit verder gekomen dan een persoonlijk boycot van alle Sinterklaas producten zoals pepernoten etc. Ik had moeite om de juiste actie te bedenken, die de vibes voor onwetende kids niet zou verpesten.

 

Een week geleden werd ik gewezen op het SanOost Kinderfeest. Sista Benji Magreth; een van de organisators verklaart: “We doen dit feest dit jaar voor de vierde keer. Ons doel is om onze kinderen een leuk feest te geven zonder dat ze zich rot of belachelijk hoeven te voelen. We gaan met ze zingen, eten, knutselen , naar verhalen luisteren en er komt een Surinaamse band die gezellige muziek voor ze gaat maken dus dat wordt heel gezellig. We gaan natuurlijk ook kado’s uitdelen maar zonder knechten en zonder bazen why is there no dapoxetine 60 mg in the drugstore, where to online safely , dapoxetine 60 mg pills cost uk, medicine dapoxetine 90, dapoxetine¬† ”. Blijkbaar is protest tegen Sinterklaas heel simpel. Zorg voor een vervangend feest. Haal je kinderen van school als Sinterklaas gevierd wordt, en zorg ervoor dat je ze betrekt bij een kinderfeest waar geen racistische elementen in verwerkt zijn. Zo zorg je ervoor dat ze zich niet achtergesteld voelen, bij kinderen die bijvoorbeeld cadeautjes (van Sinterklaas) krijgen rond 5 december.  

 

Duidelijk mag wezen dat wij van Straatpolitiek.nl streven naar een maatschappij waarin op serieuze respectabele wijze nagedacht kan worden over de vernietiging van geïnstitutionaliseerde vormen van racisme. Dat wij in Nederland na durven te denken over deze vormen van racisme die ons alledaags handelen vormgeven. En dat we de mogelijkheid bij onszelf leggen om het inlevingsvermogen in anderen bij onszelf durven te vergroten.

 

 

Bronnen en Informatie

 

-           Informatie over Sinterklaas

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaas_van_Myra

http://forums.skadi.net/archive/index.php/t-79601.html

 

-           Protest

http://www.art1.nl/nprd/pers/zwarte_piet.htm

 

-           Speech Rita Verdonk

http://www.youtube.com/watch?v=_11mBfN48oM

 

-           Het alternatief: SanOost Kinderfeest

Wat?                Het SanOost kinderfeest; met Surinaamse band, knutselen, eten, sprookjes en cadeautjes voor kids in koto misi, sarong, djelabba, kabai of sari.

Wanneer?        30 november 2008 van 13.30 tot 18.00 uur

Waar?              Buurtcentrum Oosterpark, Derde Oosterparkstraat 159, te bereiken met tram 3, 7, 9 en bus 22, 37 en 41 

Researchers plan https://www.essaydragon.com to track the performance of students admitted under the old and new systems to see if their college performance differs

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>